Meer sales door storytelling
Hoe realiseer je meer omzet via storytelling? Dit middel vormt een krachtige methode om de verkoop te verhogen. Wie overtuigt vanuit de inhoud heeft geen verkooppraatjes meer nodig! Hier zijn zes tips om je te helpen storytelling effectief te gebruiken om meer sales te genereren:
- Ken je doelgroep en snap wat hun pijnpunten en verlangens zijn. Gebruik deze informatie om een verhaal te maken dat bij hen resoneert. Een succesvolle toepassing is Elizawashere; De ‘persoonlijke’ ervaringen van Eliza – die met volle teugen geniet van haar vakantie - spreken tot de verbeelding. Elizawashere is echter gewoon een merknaam van de Sunweb Group.
- Keep it stupid simple: je verhaal moet gemakkelijk te begrijpen en te onthouden zijn. Vermijd het gebruik van jargon of technische taal die je publiek in verwarring kan brengen. Tenzij je juist alleen bij een select groepje gespecialiseerde vakmensen wilt resoneren.
- Wees authentiek: je verhaal moet zo echt en authentiek mogelijk zijn. Mensen merken het meestal wel wanneer een verhaal gekunsteld is.
- Gebruik emotie in je storytelling: gevoel is een krachtig hulpmiddel. Dit kun je in je voordeel gebruiken door een verhaal te creëren dat sterke persoonlijke reacties oproept bij je publiek.
- Houd het doel in gedachten. Het verhaal moet de voordelen van je product of dienst onderstrepen. Laat zien hoe het andere mensen heeft geholpen en hoe het de lezer op zijn of haar beurt ook kan helpen invulling te geven aan zijn of haar wensen.
- Gebruik referenties en ervaringen van klanten om bewijs te leveren. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid bij je doelgroep.
Meer sales genereren door storytelling is meestal maatwerk. Je kunt experimenteren met verschillende benaderingen om te vinden wat het beste werkt voor jouw publiek. Hulp nodig? Neem dan contact met mij op.