BEENTJES  TEKSTEN

Freelance copywriting en redactiecoördinatie



Laat je klant jouw product verkopen

Een goede verwijzing als verkooptool. Welk bedrijf kan daar nog omheen? Wie z’n omzet wil laten groeien vraagt zijn klant om een goed woordje voor hem te doen.


Het belang van goede recensies

Een goede recensie kan heel belangrijk zijn voor bedrijven, producten en diensten. In de eerste plaats bouwt het vertrouwen op bij potentiële klanten of opdrachtgevers, omdat het de lezer bewijs levert dat anderen een goede ervaring hebben gehad. Positieve beoordelingen kunnen ook je zichtbaarheid vergroten, omdat ze vaak worden weergegeven in de resultaten van zoekmachines of op beoordelingssites, wat in de regel leidt tot meer bezoekers. De reputatie groeit zelfs bij op- en aanmerkingen: je geeft immers aan open te staan voor verbeterpunten in het werk of product. Deze positieve houding zet ogenschijnlijke kwetsbaarheid om in kracht.

De kracht van referenties

Een referentie, ook wel aanbeveling genoemd,  is nog sterker dan een recensie. Een referentie wordt beschouwd als een krachtig hulpmiddel om de verkoop te verhogen. Iemand zet immers zijn positie op het spel om een product of dienst van een ander onder de aandacht te brengen, wat geloofwaardigheid en vertrouwen oplevert bij potentiële klanten. Het risico op falen bij ‘een keertje proberen’ oogt daarmee veel kleiner. Een krachtige motivator!

Vragen naar de ervaringen van je klant

Hoe kom je er als bedrijf nu achter wat een klant vindt van je dienst, product of organisatie? Heel eenvoudig: door het te vragen. Dat lijkt best spannend, zeker wanneer je niet weet of de ervaring 100 procent positief is geweest. Maar vragen blijft de enige actieve manier om erachter te komen. Mijn tip: laat iemand anders de kritische vragen stellen, dat voorkomt een ongemakkelijke situatie. Zeker wanneer beide partijen in de toekomst nog met elkaar door één deur moeten kunnen. Een buitenstaander die zelf niet persoonlijk bij de transactie betrokken is geweest kan zonder gêne doorvragen.

Zit die klant daar wel op te wachten?

In mijn ruime ervaring als tekstschrijver vinden mensen het altijd fijn om hun verhaal te kunnen doen. Het maakt niet uit of die ervaring nu waanzinnig positief is of verbeterpunten kent. De aandacht op zich voelt al goed, als een luisterend oor. Publicatie van dit verhaal kan ook worden gezien als een kans voor de geïnterviewde om een commerciële (of andere) boodschap op subtiele wijze naar voren te brengen. De reguliere klant groeit uit tot een ambassadeur van je organisatie, die blij is met de aandacht en het luisterend oor.

De juiste vragen stellen

Voor de juiste toon is het van belang om het doel voor ogen te houden. Wil je een positief ingestoken referentie schrijven? Vraag dan vooral naar wat er allemaal goed ging. Het menselijk brein focust als vanzelf op negativiteit, maar dat zet een referentie gevaarlijk op de helling. Verbeterpunten volledig negeren is echter ook niet goed. Vraag bijvoorbeeld hoe het beter zou kunnen, of nóg beter. Misschien heeft de klant zelf wel concrete oplossingen voorhanden, wat je in staat stelt werkelijk je product of dienst te perfectioneren. Besluit het verhaal echter altijd met iets wat ronduit positief is. Dat is uiteindelijk wat blijft hangen.

Hulp nodig? Neem dan contact met me op. Ik kijk ernaar uit!